Kristof Claes, spilfiguur van de Hasseltse muziekscene en Pukkelpopconnoisseur

Buurtbewoners beleven Pukkelpop allemaal op hun eigen manier: meewerken als vrijwilliger, een kraampje uitbaten langs de weg, zelf trouw jaarlijks het festival bezoeken of gewoon eens nieuwsgierig passeren langs het hele gebeuren om de sfeer op te snuiven. Maar we mogen niet vergeten dat er in onze contreien ook heel wat muzikaal talent rondloopt dat het festival nog via een hele andere kant kent, namelijk vanaf het podium als optredend artiest!

Een van hen is Kristof Claes, een spilfiguur in de Hasseltse muziekwereld, enerzijds als organisator van tal van evenementen, anderzijds als techno-dj onder de naam Goldfox. Al sinds zijn zestiende is hij een trouwe bezoeker van het festival en sinds 2007 heeft hij er zelf al meerdere keren achter de draaitafels gestaan, vroeger in de Boiler Room, maar dit jaar om de spits af te bijten in de Booth woensdagavond. Geen betere bron dus om het festival van binnenuit te leren kennen!

Kristof Claes is zelf afkomstig uit Beringen maar woont al enkele jaren in Hasselt. Van jongs af aan gebeten door de muziekindustrie en door beats begon hij rond zijn veertiende al met platen draaien als weekendwerk. “Elke woensdag kocht ik dan nieuwe platen met het geld dat ik in het weekend had verdiend”, blikt hij terug. Al snel kwam naast die passie van dj’en ook de interesse in de organisatie achter de schermen: die bal ging al aan het rollen met het organiseren van feestjes in zijn geboortedorp en tijdens zijn studententijd.

“Het organiseren van evenementen vind ik even belangrijk als het draaien zelf. Die twee dingen zijn de perfecte combinatie voor mij.”

Intussen heeft hij al een hele resem projecten op zijn curriculum staan, zoals Rave Our Souls en zijn werk bij de Muziekodroom en Forty Five in Hasselt. “Het organiseren is voor mij even belangrijk als het draaien”, legt hij uit, “des te meer omdat er meer uitdaging achter zit. Dj’en is uiteindelijk wat platen draaien en that’s it, maar achter de schermen werken geeft heel veel voldoening. De twee vullen elkaar ook goed aan: door het organiseren leer je heel goed hoe de wereld van het dj’en werkt en als je zelf dj bent weet je als organisator ook hoe je best met andere dj’s omgaat.Voor mij was het de perfecte combinatie.”

De voorbije vier jaar heeft Claes mee geholpen de vernieuwde club Forty Five in Hasselt van de grond te krijgen, maar momenteel focust hij terug wat meer op het dj’en. Een meevaller voor alle Pukkelpopgangers, die hem dit jaar aan het werk konden zien in de Booth, een kleiner, experimenteel dancepodium dat sinds vorig jaar geïntroduceerd werd op Pukkelpop. Claes is er zelf enorme fan van en is blij dat hij er dit jaar kan spelen: “Ik ben vorig jaar echt verliefd geworden op die Booth en ben daar vier dagen gewoon voluit gaan feesten. Als tiener wou ik het liefst in de Boiler Room staan, maar als je het mij nu vraagt, kies ik resoluut voor de Booth. Terwijl de Boiler heel groot is en voornamelijk het jonge volk trekt dat zich komt uitleven, is de Booth veel intiemer en kan het er artistiek ook allemaal een beetje moeilijker. Als je ietsje ouder bent is dat interessanter om te feesten én om te draaien.”

“Als Limburger is Pukkelpop doorgaans je eerste festival. Ik heb hier alle techno en rock leren kennen en zulke grote iconen gezien die mij jaren later nog inspireren.”

Dat het in de Booth artistiek wat experimenteler mag, bewees Claes ook zelf. Hij stond er dit jaar namelijk back to back met Limburgse technocollega’s Joyhauser en met Ben Lamb (of Ben Lambrechts, Algemeen Directeur van Hogeschool PXL en door Claes verklaard tot gezegend podiumbeest en mondharmonicaspeler). “Met Joyhauser wouden we al langer eens samenwerken. Aangezien we allemaal rasechte Limburgers zijn en zij nog nooit op Pukkelpop hadden gestaan, was dit het perfecte moment om dat eindelijk te proberen. We hebben beiden al een drukke festivalzomer achter de rug en wouden van Pukkelpop iets speciaals maken, niet de zoveelste festivalset. Achteraf hebben we dan ook nog Ben Lambrechts mee op sleeptouw genomen. Onze techno met zijn mondharmonica erbij, dat was uniek, ik denk niet dat iemand dat al ooit gedaan heeft! Hij is ook echt een podiumbeest, wat als dj een enorme meerwaarde is om naast je te hebben staan.”

Goldfox en Ben Lambrechts op Pukkelpop 2017: “Ben is een echt podiumbeest, dat is altijd een meerwaarde.” © Karolien Mondelaers

Zo’n complexe samenwerking met andere dj’s en een live-artiest vergt aan de andere kant ook een pak meer voorbereiding: “Normaal zie je wel wat de flow geeft als dj, maar nu hebben we de set op voorhand moeten uitkienen en echt gerepeteerd. Het was redelijk ingewikkeld allemaal, maar het heeft wel gewerkt. Ik maakte we eerst wat zorgen dat er niet veel volk zou zijn – des te meer omdat we redelijk vroeg speelden – maar na enkele platen zat de Booth afgeladen vol. We hebben ook een iets breder doelpubliek getrokken met deze act dan met onze gewone technosets. De vibe zat goed en het publiek was op woensdagavond gelukkig nog fris.” (lacht)

Pukkelpop is voor Claes echter veel meer dan slechts een van de festivals waar hij regelmatig sets komt draaien. Zoals voor vele Limburgers, was ook voor hem Pukkelpop een van zijn eerste festivalervaringen: “Ik heb hier alles leren kennen, alle techno, alle rock … Ik heb hier zo’n grote iconen gezien waar ik mij een hele carrière later nog steeds op baseer. Dan is het des te meer een eer hier zoveel jaren nadien zelf te mogen spelen.”

“Het evenwicht tussen verschillende muziekculturen houden, daar is Pukkelpop heel goed in. Ze evolueren op het juiste moment, op de juiste manier.

Doorheen de jaren heeft Claes het festival ook enorm zien veranderen: “Vroeger stonden hier de grote rock-headliners, maar door verschuivingen in de muziekindustrie zijn die er gewoon minder en zie je het dancegebeuren en hiphop steeds belangrijker worden onder jongeren. Op Pukkelpop verdween dit jaar de Shelter (podium waar de hardere rockmuziek doorgaans geprogrammeerd stond, nvdr), toch wel een tekenende gebeurtenis in de geschiedenis van het festival.” Dat is volgens Claes absoluut geen slechte evolutie: “Er wordt wel over geklaagd, maar uiteindelijk gaat de wereld door en moet je mee hé. Bovendien bestaan er voor harde gitaren ook andere nichefestivals, zoals Graspop of Groezrock.”

Het is net de manier waarop Pukkelpop inspeelt op de veranderingen in de muziekwereld die Claes zo bewondert aan het festival. “Pukkelpop houdt altijd het perfecte evenwicht tussen de muziekculturen en dat is iets waar zij echt in uitspringen, waar zelfs Werchter niet aan kan tippen: zij evolueren op de juiste manier, op het juiste moment. Dat merk je elk jaar op de weide, op vlak van beleving en randanimatie, maar ook in de programmatie, waarin meer hiphop en meer dance aanwezig zijn.” Niet toevallig vielen twee van Claes’ eigen favoriete acts dit jaar binnen die categorieën, namelijk Nicolas jaar (“Alles zat gewoon goed, absoluut hoogtepunt”) en Cypress Hill (“Een groep waar heel veel moderne hiphoppers een voorbeeld aan mogen nemen”).

“Uitleggen aan je oma wat techno is? Onmogelijk!”

De populariteit van dance en elektronische muziek blijft nochtans vaak moeilijk uit te leggen aan een ouder publiek. We vroegen Claes om raad hoe we best aan onze oma’s konden uitleggen wat techno precies is. “Dat lukt niet”, lacht hij, “het is een volledig nieuwe stroming die compleet losstaat van het rockgebeuren.”  De oplossing die hij zelf heeft gevonden is gewoon tónen wat techno is: “Op Pukkelpop is het traditie dat ik mijn ouders meeneem. Zij zijn superschattige, klassieke mensen die nooit naar festivals zijn geweest en graag naar de kerk gaan. In het begin maakten ze zich zorgen over mij en wat ik deed. Ik heb hen dan eens meegenomen naar een festival toen mijn carrière net de goede richting uit aan het gaan was en was heel fier om eindelijk te tonen wat ik deed. Toen begrepen ze ook, ‘goed, die jongen is ergens mee bezig, hij hangt niet gewoon de hele dag aan de toog te drinken’. Dat was ik ook wel aan het doen natuurlijk, maar niet alleen dat!” (lacht).

Goldfox en Joyhauser in de Booth op Pukkelpop 2017 © Kemizz

Portret Kristof Claes bovenaan © Kemizz